Bajs bajs baby…

När jag blev gravid sa jag till alla mina icke-gravida vänninor att jag inte ville bli en sån där töntig latte-mamma som sitter på fiket och diskuterar sitt barns bajs hela dagarna. Man måste väl ha några andra intressen, tyckte jag. Men tji fick jag för det tog bara en dag så var bajssnacket igång. Aldrig har det varit mer intressant med bebisbajs. Och aldrig kunde jag tro att jag skulle tycka det var SÅ intressant! Är det grönt? Gult? Vita prickar i det?

”Har han bajsat mycket?” ropar jag från tv-soffan.

”Nja, en small plus” replikerar Lelle inifrån badrummet.

Varje gång Herman släpper en ljudlig prutt applåderar vi och säger ”Bra, gubben! Du eee så duktig!”. I fikets sköna soffa sitter jag sen och berättar för mina lattemammekompisar att Herman nästan uteslutande bajsar grönt, men det är okej, det kan vara så, för det har doktorn sagt. Så intressant! Kanske har vi ett utrymme i hjärnan som är speciellt skapat för bebisbajsprat. Så fort bebisen ploppat ut börjar den delen av hjärnan att jobba och växa så att vanliga vuxentankar undanprejas. Pre bebis pratar man alltså om den senaste sedda filmen, intressanta utställningar man sett, politiska händelser eller dyligt och post baby pratar man bajs. Bara bajs. Frågan är hur länge det håller i? Hermans 18 årsdag och jag sitter fortfarande på fiket med lattemammorna och disskuterar bajs?

Appropå bajs så har vi bytt blöjmärke från Libero till Pampers och på kuppen fått ta itu med åtskilliga läckande blöjor. Vi står frågande inför denna händelse eftersom vi tror att alla dyra blöjmärken som gör världsomspännande daglig hjärntvättsreklam är lika bra. Men trots de fina illustrationerna som Pampers smyckats sina blöjor med håller de inte för Hermans bajs. Ajabaja, Pampers!

Blöjor

Om man vill sova skönt och ostört bör man inte ha läckande blöjor, tycker Herman och tar sig en välförtjänt tupplur på soffan.

2 Responses to Bajs bajs baby…

  1. "faster" Anna skriver:

    Haha, vänta bara tills han börjar med smakportioner. Då kan bajset bli riktigt intressant

    Grönt bajs kan betyda att han får mest av den första söta och lite tunnare mjölken. Ammar man ofta kan det bli så, det märkte jag med min trea.

  2. "faster" Anna skriver:

    Haha, vänta bara tills han börjar med smakportioner. Då kan bajset bli riktigt intressant

    Grönt bajs kan betyda att han får mest av den första söta och lite tunnare mjölken. Ammar man ofta kan det bli så, det märkte jag med min trea.

Kommentera

