Min accessoarsbebis

Det är läskigt vilka konsumtionsfreak vi nyblivna föräldrar har blivit de senaste 5 åren. Vi kräver å våra små underverks vägnar speciellt utformade badkar, amningskuddar, spritternya barnvagnar i vårens modefärg, napphållare, specialtillverkade extra mjuka filtar, blöjor med färgglada illustrationer innan bebisen ens kan se klart på håll, skötväskor i trendiga mönster etc etc… Bara det bästa är gott nog åt våra dyrgripar och det går att förköpa sig 150 gånger om i de mängder av olika webbshopper som säljer unisexdesignade bebiskläder. Kläderna är dessutom svindyra med tanke på hur kort period bebisen egentligen kan ha de på sig. Ändå ökar utbudet och vi föräldrar sitter som klistrade vid skärmen och shoppar upp barnbidraget. Det är en rätt galen ekvation som inte riktigt går ihop med det miljötänk som vi borde ha i skallen vid det här laget. Hur kommer det sig att vi lägger så otroligt mycket pengar på våra barn idag? Borde vi inte istället lägga de på barnens framtid och satsa på miljön? Sluta konsumera och engagera istället? Jag är inte bättre jag. Herman har en hel garderob full av coola designkläder för att kunna matcha den nya barnvagnen, babyskyddet, bärselen och mig. Jag är en typsik pricksäker måltavla för all bebisreklam. Jag köper, konsumerar och glömmer bort miljön i virrvarret av nybliven förälderextas. Jag ska försöka bättra mig. Jag blir bara deprimerad när jag läser om vilka losers vi föräldrar blivit i kriget om konsumenternas pengar. Hoppas jag kan få Herman att inse att det finns bättre saker att lägga sin tid och sina pengar på än internets dygnetruntöppna butiker.

Tydligen finns det modebloggar även för barn. Skrämmande och roligt (speciellt eftersom barnet är halshugget på varje bild) på samma gång.

Coolaste Herman i världen!

Detta är inte dagens outfit men favoritkläder från coolaste klädbutiken på nätet Spökfrö.

2 Responses to Min accessoarsbebis

  1. Guldmor skriver:

    Så snygg! Herman har kläder som gör Guldmor grön av avund. Om jag bara kunde gå ner några kilo så skulle jag också handla på Spökfröt. Ha inte dåligt samvete (iaf inte hela tiden), du utvecklar Hermans estetiska sinne!

  2. Conny skriver:

    Fullkomligt bisarrt att låta barnen få ta del av föräldrarnas sjuka fixering vid mode! Lägg pengarna på något vettigt istället! ”Du utvecklar Hermans estetiska sinne”…menar människan allvar? Herregud!

Kommentera

