5 minuter mellan varje tesked

I dag var det dags för Herman att följa med mig på ytterligare ett stylingjobb. Han trivdes finfint bland modellerna, sminkösen, fotografen och alla fina kläder och höll gott mod ända fram till Lelle hämtade upp honom strax efter två. Några timmar senare blev även jag frisläppt och avlämnad utanför porten. Släpade upp alla kassar och tog mig in i lägenheten där jag möter en naken Herman i Lelles famn.

-Han har kräkts, sa Lelle.

-Nåja, det har han ju gjort rätt många gånger, tyckte jag.

-Inte så här mycket, påstod Lelle och visade in mig i sovrummet där madrassen var blöt, sängkläderna blöta, Hermans body helt nerkräkt och några kuddar hade visst också strukit med i spykaskaden.

Herman fick bli avtvättad och gullad med medan jag och Lelle disskuterade om det kunde varit mjölkersättningen han fått. Eller om han fått i sig någon bakterie. Slagit i huvudet har han inte…vad vi vet. När sängen väl var ombäddad och Herman, glad i hågen, hade rena kläder fick han amma en lång stund. Han borde ju vara vrålhungrig om han kräkts så mycket. Men ett tu tre, host host och ut kommer nästa kaskad av kräkning. Denna gången strök madrassen på golvet med.

Efter samtal med vårdguiden pumpade vi ut bröstmjölk på en tesked och gav honom var femte minut. Om han behöll det kunde vi försiktigt börja amma igen. Ofta. Och vi skulle hålla koll på allmäntillståndet. Problemet var ju bara att Herman brukar sova vid den här tiden och var till slut så trött så han inte vaknade upp och kunde äta när fem minuter gått. Svårt att se om han är hängig eller bara enormt trött då. Men efter mycket bök och stök fick vi i honom en tesked bröstmjölk var femte minut under en timme. Efter det lite amning då och då. Nu ligger han mitt emellan oss i sängen och sover. Han har behållt i stort sett all mjölk förutom en liten minikräkning på pappas axel. Lelle föreslog att modeplåtningen med de supersmala modellerna påverkat Herman negativt så att han utvecklat bulemi. Måste nog sluta dra med honom på jobb om det ska vara på det sättet och helt enkelt försöka få min son att förstå att kurvor är det nya svarta.

Herman, pappa Lelle och Galaxy-Gunnar i väntan på 5-minutersmjölken.

Kommentera

