Fylld av energi

Oooo, nu vankas det snart mat!

Mums! Säger inte Herman när vi nu börjat mata honom med olika smakportioner. Mest kniper han ihop munnen på ett sätt som han annars aldrig brukar göra och vi får truga och locka och lura för att få honom att smaka lite. Men det går bättre och bättre och idag har han ätit gröt, banan, broccoli och potatis med smör. Och ca 2 droppar vatten ur en nappflaska. Och energin behöver han för numera rullar han runt som 17 här hemma. Först ska han ha ta tag i nappen som ligger till höger men sen plötsligt lockar röda nallen (Jürgen) till vänster och sen är det tillbaka igen och pötsligt får han syn på andra nappen en bit bort och gnäller rejält när han inser att han inte når den. Stjärten åker upp i vädret och han glider ca 0,5 cm närmare. Men inte nära nog. Mer gnäll och så lite gråt så mamma eller pappa snabbt skyndar dit och flyttar det åtråvärda objektet närmare. Herman kommunicerar mer och mer för varje dag. Med gester, ljud, rörelser eller bara ett litet ögonkast. Det är inte alltid lätt att veta vad han vill men ibland så förstår vi varandra glasklart. Blixtsnabbt kan han nu ta tag i saker och allt vill han ha och allt ska han smaka på. Mina berlocker på halsbandet får inte vara i fred när starka nypor hugger tag under amningen. Kaffet som ska bäras från disken till cafébordet måste jag hålla på armlängs avstånd om jag har Herman i famnen. Annars dimper en liten oskyldig hand ner i den heta vätskan och häromdagen daskade han näven rakt i potatissalladen jag tänkt äta upp. Han är snabbare än ljudet och om bara några månader lär han vara snabbare än ljuset och dessutom kunna krypa, en livsfarlig kombination som kräver en stor omorganisering av döskallemärkta produkter i nedre delen av hemmet. Men inte riktigt än. Än så länge hinner jag ta tag i hans utflygande arm och rullande kropp innan han når sitt mål. Men jag måste nog ligga i hårdträning om jag ska fortsätta klara av hans allt snabbare tempo. Med ännu mera broccoli i magen och ytterligare några månader i bagaget kommer Herman snart springa om mig på Power Walken eller hinna äta upp min potatissallad medan jag blinkar.

Själv är bästa dräng, tycker Herman som vägrar låta någon mata honom.

2 Responses to Fylld av energi

  1. Guldmor skriver:

    Fina fina finaste Herman. Längtar så jag får ont i magen!

  2. Filippa skriver:

    ”Underbart är kladd” eller hur det nu var. Vilken underbar matbild på Herman! Och kolla blicken på killen alltså. Det är så roligt nu när de börjar upptäcka världen (maten) på riktigt. Fast jäklar vilket bök det är med allt som ska planeras. Uff!

    Bullen gillar också att kladda med mat. Och med choklad så klart, precis som Herman. :-)
    KRAM

    PS: TACK Lennart för senast och för recept!!!! UNDERBART! MÅÅÅÅÅSTE få min arbetsmyra till karl att ta hand om bebisen någon timme (eller tre!) så att jag kan baka och grejja i köket.

Kommentera

