Vem blev du nu?

Alkohol i all ära. Det är ofta gott, mycket trevligt, avslappnande och mod-höjande.

När jag var liten drack inte mina föräldrar särskilt mycket. Vad jag minns. Eller rättare sagt, jag minns inte att jag såg mamma eller pappa särskilt berusade. Jag minns min pappa som lite ”tipsy” vid några få tillfällen då jag själv var lite äldre. Men det är allt. Däremot satt det alltid ett gäng fullgubbar på en bänk i skogen som jag var tvungen att gena igenom på väg till skolan. Jag var livrädd för de där gubbarna. De skrålade och tjoade och ropade efter oss barn, men gjorde egentligen inte så mycket mer än hängde där vid bänken. Ändå var de otroligt läskiga att passera varje dag till och från skolan. Det satte sina spår i mig. Jag kopplade ihop alkohol med fullgubbarna på bänken fram till jag var 20 och vägrade dricka för att supa mig redlös. Jag höll mig nykter rakt genom skolan medan mina klasskompisar söp sig redlösa på skolfester och låg och spydde i någon buske på Djurgården eller dylikt. Jag fick smaka lite likör vid några tillfällen och ett eller annat glas vin hemma, men det var inte särskilt gott och därför förstod jag aldrig den charm som vuxna (och mina klasskamrater) såg i drickandet. Det var först när jag flyttat hemifrån och bodde i England som jag beslöt mig för att testa. Jag ville se vad det egentligen var jag var rädd för och vad som hände när man blev berusad. Att se andra dricka alkohol när man är liten kan påverka på massa olika sätt. För mig blev det om en rädsla för alkohol, att tappa kontrollen, bli någon jag inte var och att hamna i ett fylleträsk och supa på en parkbänk. Men andra barn blir medberoende. Oftast de barn som ser sina egna föräldrar supa till. Det kan vara värt en tanke när sommaren nu dragit igång och systembolaget ökar sin försäljning. Vad sänder ert drickande för signaler till barnen? Hur mycket är egentligen okej att dricka med sina barn i närheten? Inte alla blir så rädda för alkohol att de vägrar dricka en droppe till de är 20 år.

Kommentera

