Jag unnar mig en degklump

Jag åt en chokladmuffis när jag och en kompis fikade? Jag spydde upp den sen när jag kom hem. I ren skam över migsjälv. Hur kunde jag unna mig något sådant när jag egentligen borde ligga på golvet och köra 200 sit-ups i streck?

Jag skäms också över att jag inte tagit min träning på allvar hittills. Jag har ju bara tränat för att det varit roligt. Gått på dans och aerobics, sånt jag blir glad av. Men det är tydligen inte helt rätt. Träning ska vara jobbigt har jag läst. Inte kul.

Nu ska det bli bättring! Från och med idag ska alla slippa höra mig klaga över min degiga mage över en kladdig mudcake på något fik. Vem är jag som sitter och håller på fett som någon annan behöver mer än jag? Funderar på att suga ut lite och skicka rekommenderat till en provins i Afrika.

Nä, nu ska jag bli smaaaaaaaal. Och det känns så rätt! Att bli smaaaaaaaaaaal! Efter en lång dag med full bebis-jour, ingen tid för dusch eller andningspaus så ska jag jobba stenhårt på magrutorna. Jag ska äta värsta fiberknäcken med alfa alfa groddar till latten…eller vad säger jag – till det gröna teet och jag ska sluta att ”unna mig”. Usch, jag skäms bara jag tänker på att jag inte gjorde sit-ups redan i förlossningssängen.

Tur att jag är värsta supermamman. Vore så jobbigt att ha skuldkänslor för träning OCH för att man känner sig otillräcklig som förälder.

Så, jag är ledsen men jag måste avboka vår spahelg jag och en kompis tänkt åka på. Det hade varit superskönt att ÄNTLIGEN få koppla av och bara vara efter ett halvår av sömnlösa nätter och otillräcklighet, men man blir inte smal av att ligga och lata sig i en varm bassäng.

Jag säger som Ella Bohlin som skrivit den eminenta krönikan på Allt Om Barns sajt: Det krävs uppoffringar, svett och många timmar på löpandet. Det är inte alltid kul, men det är värt det.

Eller förresten -är det verkligen värt det?

2 Responses to Jag unnar mig en degklump

  1. Filippa skriver:

    Kära väninna! Läste också krönikan och jag förstår dig så väl. Har därför bokat in oss båda på ett träningsläger över sommaren. Inga barn tillåtna men vad 17 gör det. Litet får man ju försaka, precis som du skrev.

    PS: Tips: Om man hoppar på ett ben med armarna rätt ut och med bebisen i selen när man ska till skötbordet, så får man extra träning i vadmuskler och biceps! DS.

  2. […] sms: Filippa till Tove Apropå ditt inlägg “Jag unnar mig en degklump” är vi mammor tydligen orsaken till att så många småflickor upplever sig som feta och […]

Kommentera

