Ett minne från ett toabesök

Hej, mamma, tänkte du sitta länge? Jag har lite annat för mig än att hänga här hela dan nämligen.

Herman är med mig överallt. Det fanns en tid då jag kunde lägga ner honom i sin spjälsäng medan jag tassade omkring och städade eller fixade mig i ordning. Inte i all oändlighet men en halvtimme kanske. Det var länge sedan nu. Nu vill Herman inte vara ensam längre. Så han får vara med. Hela tiden. HELA tiden. Så ock när mamma ska på toa alltså. Det känns något kinky. Inte för att han egentligen bryr sig så mycket eller fattar vad jag gör. Det är mycket mera intressant med tvättkorgen eller tvättmedlet i glasburken än det jag håller på med. Men jag funderar ändå, medan jag sitter där på toan, om han kommer minnas något av detta.

Jag har googlat. Det verkar som om han är i startfasen för att börja komma ihåg saker och ting. Så tänk om.

Här sitter jag i allsköns bajsdoft, byter tamponger och torkar mig hej vilt framför ungen. Stackarn. Fast det positiva med att minnas detta är kanske att han inte får en alltför konstig och skev bild av tjejer. Att han förstår från början att de inte alltid doftar persika och att de fiser, eller till och med pruttar. Att de har hår på ställen som media visar upp som hårlösa och att de har ärr och blåmärken och blod och smuts de med.

Fast jag hoppas sonen kommer klara sig själv några få minuter om dagen när han blir lite äldre. För redan vid 6 månader börjar tydligen minnet komma ihåg saker. Så här stod det bland annat på Babycenters hemsida: Minne – förmågan att komma ihåg vissa detaljer av en specifik händelse under en tid – börjar träda in från 6 månader till ett års ålder. Hmmm…kan vara bra att ha i åtanke. Jag vill faktiskt inte att sonen har alltför starka minnen av mig på toa. Hellre vill jag att han minns hur mysig jag är att vara med. För det är jag. Fast kanske inte just när jag sitter där, halvnaken och äckeldoftande.

Klar redan? Men du ska väl in hit snart igen, va? Ska jag hänga kvar eller tänkte du ta med mig på nåt annat roligt nu?

2 Responses to Ett minne från ett toabesök

  1. Eva Björklund Skandia Mäklarna skriver:

    Hej Tove,

    Fick Din bloggadress av Sophia – har varit inne och kollat lite då och då – otrooligt kul att läsa – du är så duktigt på att formulera Dig. Vilken härlig Herman Du har – ni har fantastiska år framför Er. Min Jesper är snart 10 – men varje ålder har sin charm.

    Är inne och jobbar lite denna vecka innan semester igen 4 veckor – Strömstad, Paris, Fagersta, Grövelsjön och hemma i Vilda Väsby är några av våra mål.

    Kram Eva

    Ps Hermans byxor är nästan identiska med de mönster som marknadsavdelnigen tagit fram till mäklarna mappar – han kanske kan bli ”annonspojke” hos oss Ds

Kommentera

