Får jag snyggare byst av träning?

Nä.

Tyvärr.

För i brösten finns det inga muskler som kan tränas upp och tajta till lökarna. Istället finns där bland annat ligament som troligtvis (i allafall om du har stor byst) kommer tänjas ut snarare än tajtas till med åldern…eller vid träning.

Men här kommer lite tips för att få brösten att hålla sig på plats något längre:

1. Tänk alltid på vilken behå du har. En bra behå ska stödja. Det gäller inte bara sportbehån utan även vardagsbehån. Satsa lite mer pengar och köp en riktigt bra behå ifall du har stor byst. Större bröst kräver mer stöd. Enkel matematik.

2. De flesta kvinnor har fel behåstorlek på sig. Kom ihåg att kroppen förändras och även om du hade 80 C när du var ung kanske du nu kräver en helt annan storlek. Fråga i butiken om du kan få hjälp. Kunnig personal mäter under och runt bysten och kollar så att du får rätt storlek med dig hem. Bor du i Stockholm är ett hett tips att vända dig till Gustaf Mellbin i Gamla Stan. De är superduktiga och harde flesta storlekar du kan komma på.

3. Tänk på hållningen och gå rak i ryggen då får bysten ett litet lyft. Testa framför spegeln.

4. Täna ALDRIG utan sportbehå! Viktigt viktigt viktigt! Och satsa på en bra. Visst kan du läsa tester men gör ditt eget test genom att hoppa lite upp och ner och fram och tillbaka i provrummet. Bysten ska röra sig så lite som möjligt. Oftast kan det vara smart att gå ner en storlek för att behån ska sitta tajtare. Dock ska den inte göra ont över axlarna eller skava.

5. Köp nya behåar då och då. När du köper en ny behå ska du kunna knäppa den yttersta knäppningen. Behån kommer att töja sig så att du sedan kan ”klättra” innåt med knäppningen eftersom. Behåar töjer sig som sagt så satsa lite pengar på att förnya behå-garderoben då och då.

Mina egna favoritSPORTbehås är klassiska Stay In Place eller Casall (fast Casall är något stora i storleken så där gäller det att verkligen prova ordentligt). Hogengård of Sweden är också riktigt riktigt bra!

Mmm, mumma, en fast fin byst. Eller är det månne bara strumpor i en bh?

Läs mer om vikten av bra sportbehå här.

Friskispressen har ett sportbehåtest här.

9 Responses to Får jag snyggare byst av träning?

  1. Filippa skriver:

    Alltså, fattar inte det där med sportbh:ar. Bysten blir ju helt platt och pressas ut över hela magen, liksom? Ska det vara så, Tove? Eller vad är det som inte funkar för mig? Trodde bara plattbystade kvinnor hade sånt. Mystiskt det där…

    Har själv bara grejer från Details el. Gustaf Mellbin som du skrev om. Riktiga grejer även om priset kan vara saftigt! Värt varje krona!!!

  2. Tove skriver:

    Ja du, Filli, det därmed stor byst och sportbehå är inte alltid en ekvation som går ihop. Ja, sportbehån trycker in och plattar till. Det är det den ska göra, för att bysten inte ska kunna hoppa så mycket. Tycker du att behån är obehaglig på har du kanske inte hittat en modell som passar dig.
    Det finns en sportbehå som heter Barlett (http://www.barlett.se/index.htm) som inte trycker till utan har plast”vingar” under bysten som ska hjälpa till att hålla brösten på plats. Vet inte om den finns fortfarande bara, jag testade den för ett par år sedan och då var den inte ute på marknaden ännu och sedan har jag inte hört av den men den har ju en hemsida så…

    Stay In Place har en variant för just stora bystar. Sen finns Champion som har en sportbh med kupor, fast den tycker inte jag ger bra stöd åt stora bröst.

    Viktigt att du inte tar fel på sporttoppar och sportbehås oxå. Sporttoppen ser ut som sportbehån men har oftast glada färger och tryck och är ämnat för små bröst som inte behöver så mycket stöd och för tjejer som inte vill träna med t-shirt ovanpå utan som bara vill ha toppen. Sporttoppar ger sådeles inte lika bra stöd som sportbehås.

  3. Filippa skriver:

    Vilken BH-djungel asså! Skall testa de där du skrev ned. TACK! :-D

  4. Julia skriver:

    Jag får faktiskt lite snyggare – eller åtminstone högre – bröst när jag tränar regelbundet; det sitter muskler UNDER brösten som kan hiva tag lite. Och sen kan de ju krympa en aning, och då kan de ju också förändras.

    Man kan också få ”fulare” bröst av träning, förstås. Det är ju relativt.

  5. Tove skriver:

    Hej Julia! Ja, just, muskler under brösten finns det såklart och toppen om de hjälper dig att lyfta bysten lite. Du har nog rätt i att bröstmuskeln under kan få bröstet att ”lyfta” något men lite beroende på storlek på bröstet så syns det olika mycket är min gissning.

    Och såklart får vi ju inte FULARE bröst, det har du rätt i! Dumt ordval av mig där. :)

  6. Julia skriver:

    Jag tror att det också kan vara att det liksom putar framåt-utåt av lite större muskler, vilket är ungefär som att det blir fylligare och fastare.

    (Yay tuttprat.)

  7. Ursula skriver:

    Jag kan tipsa om att träning för övre bröstmuskeln faktiskt gör så att brösten ser snyggare ut (även om det i och för sig beror på vad man tycker är snyggt), eftersom man får en ”skåra” en bra bit upp mot halsen av det. Man tränar det genom snedbänk, helst med hantlar eftersom det ofta tar bättre. Det blir ingen skillnad över natten, dock …

    Själv avskyr jag behåar och ser dem som ett nödvändigt ont som jag bara använder när jag måste, dvs när jag springer eller är ute bland folk.

  8. […] Får jag snyggare byst av träning? Skrivet av: Tove Nä.  Tyvärr.  För i brösten finns det inga muskler som kan tränas upp och tajta till lökarna. I […] […]

  9. jag skriver:

    får man små bröst av träning??
    hur tränar man dom stora ?

Kommentera

