Herman och jag läser hela natten

Det där med böcker och bebisar är inte en bra kombination. Det är först nu som Herman börjar kunna hantera litteratur i någurlunda okej form. Förut blev han grymt frustrerad om jag försökte läsa och han inte fick hålla i boken själv, äta upp sidorna eller riva ur blad här eller där. Men nu klarar han av att lyssna på en godnattsaga nästan ända till slutet innan han själv vill bläddra lite fram och tillbaka. Och det är först nu han tycker det är roligt när jag låter som de olika djuren i texten.

Vi har en bok som vi läser nästan varje dag. Det är ”Hela Natten” av Anna-Clara Tidholm. Storyn är supersimpel – solen går ner, det blir natt, fram kommer en massa djur, sen blir det dag igen. Boken är rätt skum tycker jag för mitt i det hela och totalt ologiskt dyker det upp en pingvin. Pingvinen är dock det bästa och anledningen till inköpet av boken. Jag skrattar varje gång men Herman är mer road av de andra djuren. Har han ingen fantasi, karln?

Ba ba ba ba ba ba ba…men hörni, vad är problemet med pingvinen?…Ba ba ba ba ba ba…

2 Responses to Herman och jag läser hela natten

  1. Filippa skriver:

    Jag ÄLSKAR Anna-Clara Tidholm! Vi läser också en bok som hon har skrivit, David och jag. Den heter Lilla Grodan och består numera sorligt nog av fyra utryckta sidor. Pärmen har försvunnit. Så kan det gå.

    Men David är nästan lika mogen som Hermis numera och tuggar och sliter bara ibland i sina böcker. OFTAST läser vi dem från pärm till pärm. Till och med Bebis dansar, även om den är läskig…

  2. Anna skriver:

    I gårdagens GöteborgsPosten kunde man läsa om läsgrupper för 2-månaders bebisar…
    Det hade inte varit ngt för mig o mina bebisar. Jag hade svårt för detta slitande och tuggande som var i början. Varför är det inte fler småbarnsböcker som trycks på hård kartong? Först när de var över året tyckte jag att det gick OK att läsa för dem.

    Behöver Herman (och David) boktips så kan han få MASSOR av oss: Benny, Bu & Bä, Anna-Clara Tidholm, Halvan, Kanin-böcker, Så gör prinsessor, Molly Mus m.m., m.fl. Böcker som man även står ut med som förälder.

    Anna

Kommentera

