Nallarna läser

Filippa läser böcker för David. Det stressar mig. David kommer vara hyperintelligent om ca 3 månader medan min son fortfarande tycker det är skitkul att lägga klossar först på ena hyllan och sen förflytta de till andra hyllan. David och Herman kommer inte kunna leka med varandra. David kommer med sansad röst fråga Herman: Ärade broder, vad står oss på dagordningen idag då? Varpå Herman kommer att svara: Blaa, bläää, ööööö, mmmpf.

Så jag tog fram en bok och la mig och sonen tillrätta i den stora sängen. Nu ska vi läsa, Herman. LÄSA. Nej, inte åla runt nu, ligga still. Titta ROLIG nalle, de läser också, så nu börjar vi.

Herman lyssnade stilla i ca 5 sekunder. Sen vart telefonen på sängbordet mycket roligare. Pilla, pilla. Men jag gav mig inte. Låg kvar där i mitten av sängen och läste högt om vad nallarna gjorde och inte gjorde. Med ett halvt öga ser jag Herman pilla med telefonen, ser basstationen sakta trilla i golvet, ser telefonen sakta banga i golvet den med, ser i slow motion Herman, som nyss satt så fint på huk precis på sängkanten, falla med huvudet före mot telefonen där på golvet. Helvete. Herman slog huvudet i både golv och telefon så nu lär han väl vara ännu mer korkad än David.

Det är bara att inse – böcker kan vara livsfarliga.

Bäst att låta bli dem.

korkad

Ja, hallå ja, någon som vill leka med en träbil?

4 Responses to Nallarna läser

  1. Filippa skriver:

    HAHAHA!!! Vilket underbart inlägg!!! KUL! :-D

    Ps: Jag läste upp det för David och han lyssnade koncentrerat, sprang och hämtade SAOL och undrade över några grammatiska tvivelaktigheter i din text.

    Ps 2: David gillar mest SJÄLV att peka i böckerna och skrika ”Däää”. Det där med läsandet handlar mest om att jag håller i boken. :-)

  2. Anna skriver:

    Fortsätt läsa. Inte heller mina hyperintelligenta, superduktiga ungar lyssnade speciellt koncentrerat (dvs inte alls) när de var i Hermans ålder. Det kommer. Han lyssnar, men på sitt sätt.

    Dottern var iofs tidigt en riktig bokslukare, som satte djupa bitmärken i bokrygggarna. Undrade alltid varför det inte gjordes fler böcker i hård kartong.

    Anna

  3. moolalenaalibi skriver:

    Kanske ska testa en telefonkatalog- finns ju olika typer av intelligenser :-)

  4. Anna skriver:

    En fundering – är det inte fantastiskt vilken simultankapacitet Herman redan visar, som kan lyssna och leka samtidigt? Där ligger nog andra barn i lä. ;-)

    För övrigt brukar bra på att leka och inteliigens gå hand i hand. Åtmnstone har jag fått lära mig det av flera mkt erfarna och kompetenta förskollärare.

Kommentera

