Tänk om

I natt vaknade jag med ett ryck – var är Herman? Borde han inte ligga här mellan oss? Men han var ju där, bara lite upp och ner och längre ner mot fotändan och så ljusblå i sin pyjamas att han smälte in i sängkläderna. Lugnad la jag mig på kudden igen bara för att komma på att balkongen är SÅÅÅÅÅ farlig. Tänk om Herman lyckas knöka sig ut genom den smalt öppnade dörren, klättra upp på bänken, titta ut på bilarna och TRILLA NER! Det går så fort. Finns inget att göra. Inget att göra ogjort. TÄNK OM DET HÄNDER?! Mitt hjärta klapprade på i högsta volym och takt och det tog sin lilla stund att somna om.

Farorna lurar överallt. Tänk om jag är lite trött en dag, inte orkar koncentrera mig. Inte ser att han är så snabb och springer rakt ut i vägen. Eller får tag i kniven, eller drar ner det kokande vattnet över sig. 

Tänk om det plötsligt händer. En sekund senare finns inget att göra.

4 Responses to Tänk om

  1. Sandra skriver:

    Usch, sådana inlägg får du inte skriva… Men jag håller med. Det är så läskigt när man börjar tänka på det.

    Lustigt att du vaknade i natt och trodde att Herman var borta. Jag gjorde detsamma. Noam hamnar alltid i vår säng senast tre på natten, men i natt vaknade jag långt senare och hon var inte i vår säng. Fick för mig att jag hade vaknat tidigare av att hon promenerat ut i hallen. Men så var det inte såklart. Hon låg helt enkelt fortfarande i sin spjälsäng. Men den där sekunden, när man inte vet var bebisen är, den är så läskig.

  2. Tove skriver:

    Jamen precis så är det för oss oxå, Herman vaknar senast 3 och får bäras över till oss. Vilket oftast är supermysigt OM man inte vaknar av just tanken att han promenerat iväg, blivit så lång och intelligent att han lyckats öppna dörren ut och gett sig av på en tidig power walk runt Winterviken. Man vet ju aldrig!

  3. line72 skriver:

    du måste läsa ”alltid redo att dör för mitt barn”. precis så som du beskriver.

  4. Hans Gordon skriver:

    Ja, nu är det ju så att människan inte enbart producerar hjärtligt, vänligt varma tankar om sina barn. Jag säger inte mer än så i detta forum.
    /Dr. Freud

Kommentera

