Inlägg från Herman

Vuxna människor är som barnungar tycker jag. När dom är hungriga ska dom iväg och käka – på direkten, och då ska dom alltid släpa med mig. Och så kommer det där tjatandet: ”Vad vill du ha, Herman? Vill du ha kycklingbitar? Eller fisk? Eller potatis? Eller lite ris?” Så där håller dom på. Jag kanske inte vill ha nånting i magen just då. Jag vill kanske göra annat. Som till exempel att ta en sked i ena handen och slå den mot ett glasbord för att se om jag kan få sönder det. Eller så kanske jag vill springa upp och ned i några trappor. Sånt är faktiskt kul, tycker jag. Men nu är dom ju hungriga och då ska jag visst också vara hungrig.

Alltså, det fanns en jättebra restaurang ute på ön, där allt var varm och ljust och ibland kolsvart och varmt. Små bord på stranden och runt borden låg bastmattor och bastkuddar. Där kunde jag springa omkring lite hur som helst och bara kasta mig ner på någon bastmatta så att sanden yrde. Kul! Min kusin Freija (hon är lite fräckt söt, hon) brukade vara med mig där. Där halvlåg mina föräldrar och mormor och morfar och några andra typer och drack öl och åt bläckfisk och tigerräkor och en massa annat konstigt och jag kunde kuta lite hit o lite dit o det var helt OK.

Men idag, lördag, var vi inne i Bangkok. Och då blev mina föräldrar hungriga och drog iväg med mig till ett fiiiint hotell med fiiiin restaurang, där mormor o morfar o moster Line o Garry o Freija också skulle vara. Dom hade jättefina soffor när man kom in på det fiiiina hotellet – dom måste man ju pröva. Upp o hoppa, hopp, hopp….men det fick man visst inte för det var så jäkla fiiint och de fiiiina sofforna kunde ju gå sönder, minsann. ”Sitt fiiiint!” kommenderade man mig som om jag var nån jäkla jycke. Jag gnällde väl till lite grann, men så tog morfar med mig ut på nån terrass och där sprang jag omkring och mellan några som satt och åt (vuxna tycks äta hela tiden!) och där fanns mystiska, magiska glasdörrar som öppnades utan vidare och som stängdes utan vidare; sånt måste ju prövas och undersökas, så jag tvingade morfar med mig att öppna – stänga – öppna – stänga – öppna – stänga…konstigt, men kul! Morfar är vithårig och till slut tyckte jag att han började se vit ut i ansiktet också så jag sprang före honom bort till den fiiina soffan, där pappa satt och dit sen alla andra också kom.

Sen åkte vi hiss (kul!) upp till en fiiiiin restaurang och här såg jag ju hur många möjligheter som helst – man unde ju dra i borddukar och slå omkull glas och….men fick man det? Nä, nä, nä. Nu skulle man sitta fiiiint igen, inte röra sig, och som tur var hittade Freija o jag en rätt kul lek för oss själva. Vi hade vridit huvudet av en katt (nej, inte en riktig; den var av plast) och nu stoppade vi in små pappersbitar i huvet på katten och sen kunde vi plocka ur dem igen och i dem igen och ur dem igen. Kul!

Men så kom dom där frågorna. ”Vad vill du äta, Herman? En liten bit sandwich, kanske?” Sandwich! Sånt skräp! Jag undrar ofta vad dom vuxna stoppar i sig egentligen. När det finns kycklingbitar och framför allt pommes frites!

När Freija o jag började kuta omkring blev det oro i ledet. Det var ju ett fiiiiint ställe, där man ska sitta vackert och bara vara tyst. Ack ja. Så frigjorde sig moster Line (hon är jättesöt, ungefär som mamma) från det fiiiina vuxenbordet och så tog hon med sig Freija o mig till hissen. Precis! Till hissen! Moster Line visste vad vi ville. Vi ville nämligen åka hiss! Och väl nere kunde vi springa i trappor och runt en fontän och runt o runt o runt o ja, så var det med den saken.

Jag ska berätta mer längre fram. Men slut för nu. Hej då! (Morfar har hjälpt mig att skriva ner det här som jag berättat för honom.)

One Response to Inlägg från Herman

  1. Anna skriver:

    Axel lärde sig till slut att beställa själv: ”Plain spaghetti, no sauce”, efter att ha ätit det till lunch o middag varje dag i två veckor.

    Anna

Kommentera

