Vem är morfar egentligen? Om Herman själv får välja.

Vi läser Barbapappa på kvällen. Herman är speciellt förtjust i den lilla gula boken som handlar om Barbaskön och som han fått av farmor i julas. Barbaskön somnar ute i naturen och får loppor och måste raka av sig sin fina päls och blir så ledsen. Men Barbamamma stickar raskt en varmt gulröd tröja som Barbaskön får ha istället och då blir han glad. Herman läser gärna boken själv. Sen läser vi stora boken om hur Barbapappa föds i trädgården. I slutet av boken får man en presentation av alla Barbafigurerna. Herman pekar och säger: där mamma, där pappa, där morfar och så pekar han på Barbafin. Jaha, säger jag lite fövånad. Är DET morfar? Ja, säger Herman bestämt. Där morfar:

Efter att ha läst boken om igen pekar han på nytt ut vem som är vem av figurerna. Är det morfar, frågar jag och pekar på Barbafin. Nä morfar, säger Herman och pekar på en av de andra Barbafigurerna. Där morfar:

Barbalala. Vet inte vilken av de som är bäst att vara? Och mest likt morfar. Ja, vem ÄR morfar egentligen?

5 Responses to Vem är morfar egentligen? Om Herman själv får välja.

  1. Guldmor skriver:

    Skrattar så jag gråter när jag skrollar ner och ser bilden av Barbalala! Varför välja mellan de två finaste figurerna? Morfar är uppenbarligen en stor och kär idol!

  2. Guldmor skriver:

    Jag menar såklart ”varför behöva välja” – morfar får vara allt fint. :)

  3. Hans Gordon skriver:

    Jag har uppenbarligen misslyckats med en av mina viktigaste uppgifter. Den handlar om att vara Karl med stort K och Man med stort M. Herman, jag är inte någon Barbalalla. Det är ju en Hon med stort H. Jag måste nu fortsätta mina lektioner med dig. Du ska ju bli lång som jag, stark som jag, klok som jag. Vi ska ut i skogen och jag älg med stort Ä. Och fiska abborre med stort A. Sen går vi stolta hem till Kvinnan som står beredd i Köket och uppfordrar henne till att laga en god middag åt oss. Sånt gör nämligen vi Män med stort M.

  4. Hermans Moster skriver:

    Kanske lyckas Herman med stort H bättre med sina föresatser – nämligen att omvända morfars stora K som i Karl till stort M som i Morfar?
    /Från-kvinnan-med-stort-L-som-i-Line-och-stort-M-som-i-Moster-och-Mamma.

  5. Tove skriver:

    Jag hade blivit sjukt glad om Herman hade jämfört MIG med Barbafin. Det är ju den finaste barbaungen. Tycker morfar egentligen borde vara väldigt glad som liksom fick 1:a platsen.

Kommentera

