Vecka 11 – KUB 1:50

Vi gjorde ultraljud igår. Lelle och Herman fick vänta utanför efter att ha fått en snabb skymt av Skellington i magen. Det kändes plötsligt lite mera verkligt att få se det lilla knypet i magen. Från att bara ha en aning om att det finns något där till att verkligen få se det. Fin näsa, säger barnmorskan och visar. Det är ett gott tecken, säger hon.

Alla parametrar ska sen in i datorn. Hon skriver in min ålder, vikt, vecka och nackspalt på babyn och så blodvärdet sen förra veckan. Och så säger hon:

Jaha, då får jag tyvärr fram att du har en hög risk för Downs Syndrom. 1 på 50. Det kanske är bra om du hämtar din man nu.

Jag är totalt chockad. Vi är totalt chockade. Och medan Herman sörplar varm choklad berättar hon om risker, fakta och om moderkaksprov och fostervattenprov och om massa andra saker. Hon babblar mycket. Jag stirrar mest och försöker hålla tårarna bakom lås och bom.

Vi bestämmer med en gång att vi ska gå vidare och får snabbt tid för moderkaksprov en vecka senare.

Det kom som en total chock. 1 på 50. De flesta jag känner har fått 1 på 2000 eller 5000 eller till och med 14000. Ingen oro där inte. Och det var ju de siffrorna jag skulle få. I min naivitet tänkte jag att ”det händer inte mig”.

Vi pratar mycket om det och söker febrilt efter kunskap på nätet. Googlar: Moderkaksprov, högt HCG-värde (vilket var det som gav min höga risk på KUB-testet), risker, missfall etc etc. Allt i ett sorts hopp om att få svaret redan nu – barnet är friskt. Men vi fattar ju att det inte spelar någon som helst roll vad alla där ute fått för resultat. Det gäller ju inte oss. Vi får lugnt vänta.

1 på 50 att vi får ett barn med Downs och 1 på 100 att vi får missfall efter moderkaksprovet.

Det känns inte längre som om jag är med barn. Istället känns det som om jag väntar svar på en sjukdom. Som en parasit kommit in i min kropp. Jag blir lite rädd för den känslan.

Kommentera

