Vecka 12 – mkp på Huddinge sjukhus

Så var det dags för moderkaksprov. Jag tog ledigt från jobbet resten av veckan. Min älskade vän Lena följde mig till Huddinge Sjukhus och höll min hand genom hela proceduren. Det gick snabbt och lätt och kändes mer obehagligt än ont. Först ett ultraljud för att säkerställa att moderkakan låg där den skulle. Sen spritade de in min mage och stack en nål rakt igenom. Jag blundade mig genom ingreppet och koncentrerade mig på andningen. Ett stort andetag in och sakta pysa ut luften, sa överläkaren. Han var glad och lite full i fan och svarade snabbt och lätt på alla mina frågor. Och så var det över och jag tog Lena i armen och gick vimmelkantig ut och storgrät. Det är så mycket känslor hit och dit.

Det känns fortfarande inte som en graviditet, mer som en cysta i magen som kanske måste bort. Jag har svårt att ta till mig att det är en levande varelse där inne. Vi har foton på kylen från första ultraljudet men jag tittar inte när jag går förbi.

Om vi får ett negativt svar är vi klara med vad vi ska göra. Det känns skönt, att inte behöva ta det beslutet nu också. Det är taget sedan länge.

Inom en vecka borde vi få svar. Brev = friskt, telefonsamtal = sjukt.

Jag gick direkt och la mig i stora sängen när jag kom hem och såg alla de 7 första avsnitten av CLEO som fanns på SVT Play. På raken. Sen fick jag ont i huvudet.

Återigen spanar jag i trosorna varje gång jag går på toa. Är det blod? Får jag missfall nu? Nä, inte nu.

Jag gråter inombords, eller i duschen där ingen ser. Och i Lelles famn ibland.

2 Responses to Vecka 12 – mkp på Huddinge sjukhus

  1. Anna skriver:

    Jag håller alla tår och tummar för att det kommer ett brev.
    All sympati från mig.

    Anna

  2. Sandra skriver:

    Tove, jag hade ju ingen aning om att du var gravid när vi sågs häromdagen… Vad fint du skriver även om det jobbiga. Sitter här med en tår eller två i ögat. Tänker på er. Förstår att det måste vara rätt overkligt att vara i en sådan här situation. Skönt att ni sedan tidigare vet vilket beslut ni ska ta i en sådan här situation, då är det rätt beslut, oavsett vilket det är. Kram!

Kommentera

