Rosa klänning önskas

september 2, 2010

Igår var jag, Line, Freija och Herman på Lindex för Freija behövde nya byxor. Herman spanade in alla kläder från sin vagn. Och då såg vi den, den rosa prinsessklänningen full av tyll och glitter. Ååååå, den är fiiiin, sa både jag och Herman drömmande. Men eftersom jag vet att Lelle skulle fundera på skilsmässa om jag kom hem med denna rosa bakelse åt Herman lät jag klänningen hänga kvar i butiken och så pratade vi om annat och köpte korv och gick hem. Plötsligt, mitt under middagen och helt utan att jag ens nämnt den söta saken på Lindex igen, säger Herman: Jag vill ha en klänning, pappa! Soffan vill ha en klänning och Herman vill ha en klänning.

Man bara smälter.

Klart killen ska ha en klänning, sa inte Lelle, men efter lite trugande från min sida så gav han nästan med sig. Kanske blir det en rosa klänning i inköp nästa shoppingvända.

Kanske får jag ta med mig mormor som inköpsstöd?

The Dress.


Tandläkarskräck

september 2, 2010

Jag råkade nämna att Herman snart ska till tandläkaren. Nej, inte gå till tandläkaren, säger Herman så fort han vaknat.

Nu bearbetas ämnet konstant hemma. Läsa den, säger Herman och vill att vi läser Folktandvårdens lilla reklambok om Moa som går till tandläkaren med sin pappa. 5 gånger på raken innan maten och sen 10 gånger till innan sömnen läser vi den lilla boken.

Vi gapar stort också och Herman räknar mina tänder. Och så pratar vi om vad man ska äta för att tänderna ska må bra. Glass och godis, säger Herman först men jag insisterar på att tänderna inte mår så bra av just glass och godis så Herman ändrar till MAT. Det tycker jag oxå är ett bra förslag.

Nu väntar vi bara på kallelsen. Så får vi se hur det går sen.

Jag funderar på om man kan be tandläkaren sätta dit små, små diamanter på Hermans alla tänder.

Herman funderar på att flyga iväg för att slippa gå till tandläkaren.