Sjukt

– Men då har jag ingen kompis att leka med, suckar Herman när jag säger nej till att leka.


Igår natt hostade Herman förskräckligt. Mycket. Så nu är han hemma med feber och såklart den dumma hostan. Det udda med sjuka barn är energinivån. När man själv bara vill bädda ner sig och kolla dåliga såpor på TV vill Herman springa omkring och bli jagad, hoppa högt i soffan, skrika konstiga saker på ännu konstigare fantasispråk, INTE dricka hostmedicin, bara äta glass, bära fram ALLA leksaker men bara leka med varje sak i 5 sekunder, se 5 sekunder av varje barnfilm vi har på DVD samt kommendera sina föräldrar till att leka leka leka dagen lång. SUCK. När slutar barn vara energiska och bli som oss vuxna, helt nära döden så fort vi får minsta feber?

Fast jag ursäktar mig med Bob. Ojoj, säger jag, kan INTE leka nu, måste amma Bob, måste hålla Bob, måste byta på Bob, måste ut och gå med Bob.

Okejdåmamma, säger Herman besviken.

Och då sticker det till lite i mitt mammahjärta. Sen knäpper jag på TV:n och kollar en dålig såpa under amningen medan Lelle får leka leka leka.

3 Responses to Sjukt

  1. Sandra skriver:

    Haha! Jag vet exakt hur, med vilket tonläge, Herman säger ”okejdåmamma”. Precis så säger Noam varje gång hon går med på att göra något hon egentligen inte vill göra.

    Ja, det är fantastiskt hur mycket energi barn har när de är sjuka. Därför har jag varit rätt orolig när Noam nu legat med influensa sedan i söndags och mer eller mindre bara stirrar framför sig. Inte velat göra någonting. Högst besynnerligt och ovanligt. Men jag TROR att hon är på bättringsvägen. Peppar, peppar… Sade ikväll, för första gången sen i söndags att hon var hungrig och ville äta lite.

    Hoppas Herman blir frisk snabbt och inte smittar fina lilla Bob. Så jobbigt för barn nummer två och alla virus de utsätts för från förskolan.

    Ha en toppenhelg!

    • Tove skriver:

      Men stackars Noam! Hoppas hon snabbt blir kry. Men visst var alla ni tre sjuka? Så krya på er allihopa! Och jag hoppas vi kan ses på måndag på Wintervikens café? Kram!

  2. Sandra skriver:

    Ja, hon är bättre nu, tack. Vaknade i morse med lite liv igen : ) Wintervikens café på månd? Det har jag missat. Och ja, vi var sjuka alla tre, men Noam var mest däckad.

Kommentera

