En liten lektion i ekonomi

På väg till dagis får vi syn på en cykel med ett flak fram. Åååå, en sån cykel vill jag ha, säger Herman drömmande. Jag meeee, säger jag lika drömmande.

– Men Herman, det finns massor av olika cyklar jag skulle vilja ha men jag har inte så mycket pengar så då får man köpa det bästa man kan med det man har.

– HAR du pengar, mamma, frågar Herman.

– Ja, jag har LITE pengar.

– Har pappa pengar?

– Ja, pappa har lite mera pengar.

– JA! ropar Herman förtjust.

– Men vi skulle vilja åka till Thailand senare, försöker jag förklara, och då har vi inte råd att köpa en sån rolig cykel OCKSÅ. Man får välja. En resa till Thailand ELLER en cykel med flak fram. Vad skulle du välja, Herman?

Herman funderar ett tag…

– En cykel med flak.

– Men om man väljer Thailand så får man ju flyga flygplan, säger jag förvånad. Vill inte du flyga flygplan, du som vill bli pilot och allt?

– Jo, men jag ska flyga flygplan när jag blir stor. Då ska jag flyga flygplan med propeller fram och med flak fram, förklarar Herman.

Smart unge. Fast jag skulle inte vilja vara den som får sitta i flaket fram…framför propellern liksom…

Och de där cyklarna är ju supercoola så jag förstår hans val.

Cykellycka för barn som kanske inte får åka till Thailand.

4 Responses to En liten lektion i ekonomi

  1. Hans Gordon skriver:

    Det är klart att Herman ska ha en cykel med flak fram. Där, på flaket, ska jag sitta med min kamera medan Herman trampar mig runt längs Sörmländska skogar, sjöar och ängsmarker. Sen, efter det, kan han få ägna sig åt att bli pilot.

  2. Anna skriver:

    Herman imponerar med sitt miljötänk.

  3. Eva Källebring skriver:

    Och jag kommer gärna att åka på flaket där fram när Herman blir pilot – finns det inte redan sånt på Ryan Air :o) ??

    //Eva

Kommentera

