Febernätter

Det pågår sjukstuga här hemma. Två hostiga, snoriga feberbarn som kräver nästan konstant uppmärksamhet. Man får slappa på natten, tänker jag. Mooohahahaha!

Kl: 00.40

Herman: zzzzz

Tove: zzzzz

Herman: Mamma! Jag vill ha mjölk.

Jag: Öööö….Ok, jag hämtar.

Tassa tassa tassa…hämta hämta hämta….dricka dricka dricka…

Kl: 01.10

Herman: Mamma, vet du hur man flygsimmar?

Jag: Nej, älskling, men försök sova nu…

Herman: Då simmar man OVANFÖR ytan!

Kl: 01.30

Herman: Mamma! Gissa vad jag gör på dagis!

Jag: Men Herman, du ska sova nu!

Herman: Men gissa rå!

Jag: Jag vet inte.

Herman: Men GISSA!

Jag: Jag vet inte…du kanske leker…

Herman: RÄTT, mamma!

Jag: …och ritar…

Herman: JA!

Jag: …och springer…och vilar…och bygger…

Herman: Japp, ja, rätt!

Kl: 02.05

Herman: Mamma, jag vill ha mera mjölk.

Jag: Sover inte du? Ok, jag hämtar.

Tassa tassa tassa…hämta…dricka…

Jag: Är du hungrig, hjärtat, vill du ha nåt?

Herman: Ja…en chokladboll kanske.

Jag: Ok, jag hämtar (man tänker inte helt klart på natten…jag menar – en chokladboll!?!).

Tassa tassa tassa…hämta…

Jag: Här, hjärtat.

Herman: Nä, jag vill inte ha någon chokladboll. Jag vill nog ha glass.

Jag: Okidoki, jag hämtar.

Tassa…hämta…

Jag: Vill du ha den såhär eller vill du att jag mosar den i bitar?

Herman: Mosa den i bitar…

Mosa mosa mosa…

Herman: Nä, jag vill nog inte ha glass.

Kl: 02.50

Herman: Mamma, jag vill åka rymndraket någondag snart.

Jag: Mmm…men sov nu.

Kl: 03.20

Herman: Mamma, jag tror vi ska måla sovrummet lila för det tycker du är en fin färg.

Jag: Ja, fast vi ska nog inte måla om sovrummet. Och speciellt inte just nu.

Herman: Fast man skulle kunna göra såhär! Om man målar om till lila och så bygger man en koja med ben och så går kojan iväg och så sitter man i en stol och sen kommer alla kompisar och hälsar på. SKULLE INTE DET VARA ROLIGT?!

Herman: Titta, mamma, jag har stoppat in alla kuddar och leksaker i täcket!

One Response to Febernätter

  1. guldmor skriver:

    Haha, vad duktig du var som svarade RÄTT på dagisfrågan! Supermysigt att läsa om er nattliga konversation.

Kommentera

